Sådan træner du synet med yoga

De fleste ved at yoga og meditation er godt for at finde ro i kroppe og komme i balance med sig selv. Netop det at komme i balance er mange ting, og gælder faktisk også dit syn. Der er ikke mange, der ved det, men med yoga kan du faktisk træne øjets muskel og dermed dit syn. På den måde kan man komme i balance med sit syn.

 

 

Hvad er øjenyoga?

 

Øjenyoga er en yogaform, der styrker dit syn og evnen til at fokusere. Med alderen bliver vores syn dårligere. Det kan vi ikke forhindre, men vi kan træne øjnene, så de bliver bedre til at holde koncentrationen. Oplever du stress, kan det også påvirke synet. Stress kan give synsforstyrrelse og i værste fald synsbesvær. Men frygt ikke med øjenyoga kan du lave nogle øvelser, som styrker dit syn. Kort fortalt handler yoga for øjnene om at træne de muskler, der sidder omkring øjnene. Det er de muskler, vi bruger, når vi bevæger øjnene rundt i forskellige retninger. Når musklerne rundt om øjnene bliver spændte, bliver de usmidige, og det er netop det, der kan føre til, at synet bliver dårligt, og så kan det være svært at fokusere. På Herretidende kan du læse mere om yoga og meditation.

 

Guide til yoga og meditation for øjnene

 

Kort fortalt handler det om, at du fjerne de spændinger og den træthed, du kan opleve i hovedet. Det gør du ved at tvinge kroppen til at koncentrer sig om noget bestemt. Det kan man også kalde spontan koncentration. Sæt dig i en behagelig stilling med en rank ryg. Hold noget op foran, som du kan fokusere på, det kan være en finger eller en kuglepen. Tegn en cirkel i luften og bevar blikket ligefrem. Herefter sætter du begge håndflader for øjnene, og giver dem hvile. Denne øvelse bør du gentage, hvor du tegner cirklen i den anden retning. Du vil opleve at øjnene koncentrer sig om at fokusere. På den måde styrker du musklerne omkring øjnene. Øjenyoga kan dyrkes alle steder, så det er nemt og bekvemt at give sig i kast med.